bookmaniac?


salam wbt..


seorang manusia yg suka baca buku..inshaALLAH x rugi dunia dan akhirat,asalkan buku yg die baca tue bermanfaat untuk dirinya dan orng sekelilingnya(act,untuk dirinya saje pun okies..=))

baca buku nie..byk kelebihan..

1)dapat tambah ilmu

2) dapat gerakan otak

3) x buang masa

4) nampak co0L...

hehe..dan lain2 lae..byk sgt nk disenaraikan..


tp korang penah terfikir x??yg baca buku nie,kelebihannya bukan setakat yg korang fikir je..

contohnya..kornag terfikir tak:

1) bila baca buku ,hidup kita x buhsan..sentiasa ade perasaan dalam hidup kita nie..contohnya tyme kita buhsan dan duduk melamun.,,kita rase pe?mula2 best lama2 buhsan,.tp kalu baca buku..kita akan rase hidup nie advanture,conthnya..kalau kita baca novel cinta,kita pun rsa bercinta dan kalau die clash kita pun rasa terclash n sakit hati(contoh tipikal,,hehe)..okla cth extreme..kalu kita baca sirah rasulullah..kita akan rasa betapa besarnya pengorbanan die,,kita akan sedih bile baca die dilemparkan dgn batu dan akan rase sangat kagum bila dia tetap bersabar..baru beberapa phrase kita baca.tp byk nya perasaan yg kita boleh rase..makanya x bosan la hidup ni kan>??

2)bila kita baca buku..kita akan dapat tarik perhatian orng??yeke??hum..walaupun ini hy perasaan aku,ataupun lebih tepat aku perasan sorang2..haha..bila aku baca buku..akan ada orng tgk..cthnya..aku baca..tiba2 ade mamat russian nie tegor..yOu read spanosh b00k??(die speaking english)..aku pun skipping la english..hum..no2..dis is malay book..but the letter look like english letter.."oo i thougt latin letter''.(mamat tue)..**aku sengeh je**

astu yg plng best,,ckg philo aku jumpa aku dlm bas..n die dok sebelah aku..punya la byk kerusi..asal la dok sebelah i..i malu*gediks sket**hehe..aku rase die nak tgk aku baca pe??malangnya die x paham sbb aku baca buku melayu..=(

hum..bukan aku nak kata kalu baca buku nie glamour..oh no.no..no..but dgn baca buku anda boleh attract orng untuk bercakap dgn anda..so,,leh la kenal ramai orng..dan leh la dakwah lebih luas...teringat cara dakwah sorng ustz nie..die baca buku terbalik..untuk bior orng tegur die..ataupon bila baca bawak buku lebih..nnt ade orng nak pinjam..comEY kan??


hum..ape2 x rugi baca buku.tak kisahlah buku apa2 pun..asal bermanfaat..

dulu aku penah dgr..moshe dayan kata..kalu kita buat berita buruk sal islam pon x pe..diorng nie x tak kan tahu..sbb diorng nie malas baca"(lebiy kurang la..sape ade varian lebih best ..gtaw ye)

tp btol..orng islam malas baca,,hem mungkin lebih sesuai orng mly..atau lebih sesuai aku..hhuhu..hum kalu korang dah rajin baca alhamdulillah ..teruskan,,kalu blom jom membaca!!

supaya kita x jadi dinosour kat zaman kapal terbang..

laepun ALLAH kan suruh kita byk membaca,,ayat pertama untuk rasullullah pun IQRA" (bacalah)..so kenapa kita nak malas mmbaca,.


ok kengkawan..slmt mmbaca


wallahualam..


(nk kena baca physio..huhu..ish3...baca itu kan best,ALLAH pun suka..chaiy00k..jgn megeluh ye diriku..=))

No comments: