HEARTLESS...



assalamualaikum.

apakah HATI??
HATI.....adalah satu organ dalam badan manusia...yang fungsinya untuk mengepam darah,contraction n bla3....like this..









dan,apa lagi fungsi hati???
selalu orang kaitkan cinta,kasih ,sayang ,marah ,benci...juga ada kaitan dgn hati....tapi kenapa???
dan kalau kita jumpa seseorang yang baik..mesti kita kata...'wah baiknya hati dia.....and vice versa...kalau jahat pula..mesti kata....'Busuk gila hati...!!!'

y we use HATI------HEART---to define everything???
so,betapa besarnya peranan hati untuk manusia....tp selalu kita lupa untuk menjaganya...x kisah pun satu benda yang sgt penting...PENTING....sgt..sgt...


Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim


hati lah menentukan siapa kita...sama ada baik...ataupun jahat....

hum,back to the real topic....=p.....HEARTLES.....
sesetengah manusia ni,lebih suka memilih untuk menjadi heartless...y??
for certain reasons...they feel safe to be a heartless person...
seorang perempuan yang dikecewakan kekasihnya...memilih untuk jadi HEARTLESS...
(spy...hatinya xkan disakiti lagi...cuba berada dlam zon yang selamat..)
seorang sahabat memilih untuk menjadi ...HEARTLESS...
(Sbb dah x larat nak sakitkan hati sendiri,,untuk jaga hati sahabat yang disayngi)
seorang lelaki..memilih untuk menjadi HEARTLES...
(sbb,asyik kena reject je...nak jaga ego..lebih baik,tak payah nak minat2 dah..)

semua orang yang merasa diri mereka heartless,ataupun menjadi diri mereka heartless..mempunyai alasan masing2...depend kpd keadaan dan kecekalan hati ...mngkin menjadi HEARTLESS...adalah cara yang paling selamat untuk menyelaamatkan hati untuk disakiti...terus dilukai....secara mudahnya..bley la dikatakan orang yang yang heartless ni..lebih senang untuk meneruskan hidup ni,,sbb x pyh susah2 nak piki hal orang lain,nak jaga hati orang lain,...just..layan je hidup ni...

menarik ke hidup kalau macam ni...hum..hidup tanpa perasaan????

ada orang yang heartless terhadap manusia je...tp cintakan benda2 laen...contohnya...GAME...MAKANAN...mereka lebih selesa mengetepikan hati2 manusia yang lain...ade yang berpendapat...'biorla aku cinta game aku,drpd aku cinta perempuan yang wat tambah dosa aku je...'...menjadikan HEARTLESS...untuk menahan nafsu....hmm...

hum...ape2 pon..bg aku jadi heartless ni x salah....tp...tgokla tahap heartless seseorang tue...kalu x memikirkan lansung perasaan orng pun bahaya jugak...kalau seseorang yang x dapat merasa perasaan orang-orang disekeliling kita...macam mana nak hidup dalam masyarakat...macam mana nak jadi seorang yang memahami..so,kena lah jadiseorang yang berperasaan tp jangan pula jd orang yang PERASAN.....
rasanya...kalu nak menjaga hati sendiri agar x dilukai,perkara pertama yang harus dilakukan ialah...jgnlah menyakiti orang lain....dlm hidup ni...insyaALLAH kalau kita dapt membahgiakan orang lain ,,kita akan turut merasa bahagia juga,tp mestilah x berlanggar dgn suruhan ALLAH....spy hidup kita ni,diredhai....


menjaga hati adalah perkra yang sangat sukar...tp BUKAN YANG MUSTAHIL...
SO,kena la usaha sungguh untuk menjaga hati ...sentiasa bersangka baik,jauhkan maksiat,ingat ALLAH SELALU...

tp yang paling penting ialah....JANGAN SESEKALI MENJADI HEARTLESS sehingga...heartless..kepada ALLAH....nnt buat dosa pun x rasa bersalah...sesungguhnya,manusia2 jenis ni...hatinya penuh dgn noda2 hitam,,,membuatkan ia gelap....jagn biarkan HATI ini gelap....susah ....susaah.....

TP sentiasa lah membuka jendela hati..semoga kita terpilih untuk menjadi hamba-hambayNYA..
yang mendapat hidayah dr yang ESA.....


HATI ADALAH RAJA SEGALA ANGGOTA....MAKA JAGALAH IA SEBAIKNYA..



sekian wassalam...



3 comments:

-azwanbakhtiar- said...

wo..
hebat..
bwarna warni..

slamat datang ke dunia blogger..

aRa_HaNi said...

jahat...
kutuk r tue..

-azwanbakhtiar- said...

xkutuk pon..
siyes la..
adoi la..