bersyukur kah aku??

bismillahirrahmahim

musim spring yang semakin panas dgn silauan matahari,bunga-bunga yang makin mekar,pohon-pohon menghijau...benar-benar membuatkan bumi nizhny yang aku jejak hampir 9 bulan, SANGAT INDAH...
berdiri aku d jendela,melihat matahari yg makin merah...angin petang yang sepoi-sepoi bahasa,keriuhan suara tawa,kadang-kadang mengubat rindu pada tanah air,tp...bersyukur kah aku dgn semua ini??ya...aku bersyukur,..sgt..SGT...kerana tak perlu lae aku menggeletar pada suhu yang mencecah -20celcius...melihat dunia yang hitam putih yang membosankan...aku bahagia bila aku x perlu lalui semua tue lagi...kemudian ...terdetik dalam hati ku..
BENARKAH AKU HAMBA YANG BERSYUKUR??
saat itu,benar-benar menbuatkan aku buntu...tertanya pada diri sendiri..menyelami semula erti syukur yang sebenarnya,,tanpa aku sedar...ada titisan panas dipipi yang membuatkan aku rasa,bertapa diri ini sebenarnya tak penah puas,dengan apa yang ada,apatah lg untuk bersyukur...

BUKANKAH SEMUA DI DUNIA INI CIPTAANNYA?
APAKAH HAK KAU UNTUK MEMBENCI CIPTAANNYA??
ADAKAH KAU BEGITU SEMPURNA SEHINGGA SANGGUP MENILAI CIPTAANNYA YANG MAHA HEBAT??

...............soalan yang tak penah aku pikir selama aku hidup...alhamdullillah hari ini aku sedar...terima kasih buat seorang sahabat,aku benar berterima kasih kerana menunjukkan aku jalan ini...dengan satu soalan yang cukup mudah...

'weh..apa ko rasa kalau tgk pokok tumbuh,tengok bunga-bunga tue mekar,tgok matahari yang terbenam'
soalan mudah untuk dijawab...'cantik ,indah ....subhanALLAH...'

'tp kau pikir tak... sebenarnya matahari tue ia sedang sujud pada penciptaNYA,dan bunga-bunga itu bukan sekadar cantik dan harum,tp sentiasa bertasbih pada ALLAH,dan kita sepatutnya sgt kagum,dan merasai nya dengan hati,,ko rasa x??'

hum,membuatkan lidah yang tak penah hilang kata,kelu tanpa bicara...
betapa lalai nya aku....

kemudian....dia meneruskan bicara,'sebenarnya,kalau ko tak merasainya..bukan mata ko yang buta,bukan telinga yang pekak,tp sebenarnya hati kau yg buta...."

astagfirullah hal azim....betapa gelapnya hati,gersang tanpa basahan iman,jauh sekali untuk memahami erti syukur...


hati ini benar- benar sayu,....ya TUHANku,...aku mohon padamu,ampunkanlah aku...dan terima kasih kerana memberi aku peluang ini untuk merasa nikmatmu..dalm erti yang sebenarnya...

melihat matahari yang terus hilang di kaki langit,..bersujud hy padamu...membuatkan petang ini begitu indah dalam nikmat MU...


atau siapakah yang telah menciptakan langit dan bumi yang menurunkan air hujan,lalu kamitumbuhkan dgn air-air itu kebun-b=kebun yang permandangan indah,yang kamu sekali-kali tidak menumbuhkan pohon-pohon nya?apakah disamping ALLAH ade tuhan yang lain?bahkan mrk adalah orng-orng yang menyimpang...(27;60)

dan ALLAH,menurunkan dr langit air hujan dgn air yang itu dihidupkan bumi Nya..sesudah matinya.sesungguhnya pada demikian itu terdapt tanda-tanda kebesaran ALLAH bg orng yang mendengarkan(16;65)

sesuatu yang sukar ditafsirkan...sukar dirasai...tp besar untuk kita..



wassalam..

No comments: