ADDD10

"mama...anis x salah dgr kan? mama....betulke mama? "terbeliak sedikit mata anis fauzana. excited bila dengar kak long nk balik..kak long yang sgt dirindui,,,along rindunye!! seyes die rindu...selain mama dan abah ,along adalah segalanya yang dia ade dalam hidup . along , anis syazana.,,tinggi lampai,,manis bila senyum. ye senyuman itu yang paling dirindui. anis fauzana dan anis syazana dibezakan dgn jarak dua tahun,byk persamaan, hobi, cita-cita, minat,..cuma bzanya,,akaknye lebih outspoken,,,berbanding die..dia x pandai meluahkan,tp cukuplah dgn mukanya yang transperant dgn perasaannya...itu cukup membuatkan dia untuk difahami.
terbanyang -bayang akak nye melambai kat dia tahun lepas kat KLIA,,dan menrut email yang terakhir dia terima bulan lepas,.along x kan pulang. sebb banyk yang perlu disetelkan kat france..tp kenapa along tiba-tiba nk balik..'ah biarlah,,lae best kalau along ade,,leh lepak2 n main BB' hatinya tersenyum...sambil tangannye menyapu mata yang agak kepedihan....
"nape nangis pulak..?'' pelik puan hamidah dgn anak nye yang seorang nie..sejak dua menjak nie ,,asyik terperap je kat rumah,,,scooter die yang dia beriya -iya suruh papa dia cat baru pun ,,dia x layan. selalunya, pantang je cuti sekolah merayap aja...tp anaknye seorang ini ,,sekarang ini ,,PELIK..
sambil memusing kepalanya,,180 darjah..sempat die menyumpah lacrimal gland die yang macam dah malfuntioning nie...suara tersekat-sekat...hanya sepatah mampu diucapkan..''RINDU'' ,mmang dia rindu , tp x perlulah buat drama swasta ye fana..malu dohw~
" anyway mama...y along tibe2 nk balik??"
" along x g taw anis ke?"
" tell what mama?"
" berita baik" sepatah mama menjawab.
wah cam suspend je..." APe MA?"
"hum..ty die sendiri la..."sambil tersenyum.
"MAMA!" geram hatinya.
"hum..jgn gtaw die mama yang bagitahu k? promise ?"
"ok" sambil mengangkap peace..itu cara dia dan alongnye promise.;)
" die nk kawin....." senyum mama melebar.
mata anis fauzana ,terbeliak besar...dah mcm sign hyperthyroidism.."ngan sape?"
" aiman..kwn sekolah katanya,,tp belajar sekali kat sana dgn along...lega mama,,at least ade orang nk jaga along kat sana."
aiman? kawan sekolah? satu uni? aiman,,.hakim aiman..lelaki itukah??lelaki yang bertakhta di hatinya selama nie..yang membuatkan hatinya sebeku artik..dan kadang sepanas gurun sahara...aiman..tidak!!!
"hakim aiman?" perlahan tapi cukup untuk menggetarkan gegendang telinga puan hamidah..
"ha,ah, anis kenalke??baik x budak tue?"tanya mama tanpa perasan riak wajah anis fauzana yang seperti langit terhempap ke bumi ,DUSH~!
"baik " turun seoktah lagi nadanye,.x sanggup lagi ,,memandang mamanya,lalu wajahnye dialih ke kiri dan kakinya mula untuk melangkah...
''nk kemana tu?''
"bilik" dan kaki terus diayun ,,,lemah...selemah hatinya,,,seberat hatinya,,,separah hatinya...
terasa tiada degupan lagi saat itu...dunia seperti berakhir..
sekali lagi hatinya bungkam...air matanya direlakan mengalir dan saat itu ,dia tahu...mimpi-mimpinya...perlu dilenyapkan...perlu dikubur jauh ke perut bumi dan dibiarkan MATI.


"sal ko struggle gila belajar addmath n fizik ha?"
" sbb aku nk jadi engineer," tersenyum lebar ,selebar angannye =P
"ko cam tere bio n chem je..sal x jadi doctor je..?"
" aku nk g france buat engineering...precisely ,mechanical "
" wooo,,akak borek ,adik rintik la nie...haish fana sampai bila la ko nk ikut along ko tue..aku tgok ko ni dah cam copy n paste je ape along ko buat..." sambil ketawa kecik kedengaran..
" helooooo EN Badrul...aku x copy paste k..aku ade sebb nape aku nk g sana..." sambil jelingan tajam dihadiahkan,,
" ye helo,,boleh saya bantu??" tangannye dah didekatkan ke telinga, lagak2 seperti menjawab telefon.
ketawa pecah..terbahak- bahak.
" bad ,aku tak tahu la ape aku nk buat dalam hidup...aku main basket,aku nk buat engineering..semua benda yang ak buat ,,xdela aku minat sangat,,tp seyesly aku cam ade extra force untuk buat semua tu..haish"
" .aku tahu la ' extra force ' ko tue...tp make sure u have enough potential energy ,,barulah tenaga kinetic pun tinggi..n keep moving k?"
"k..ok..." jawab fana endah tak endah...dah macam pakar fizik dah si bad nie..or lebih tepat pakar motivasi..hehe..
" aku serius nie..aku takut 'extra force ' ko tue,,lesap je"
" heloooooo....jaga mulut sekit!"
" ye ,,helo...maaf anda salah no,.. bye-bye"
ketawa pecah lae.
ape-ape lah bad...aku harap itu x terjadi...aku doa sungguh-sungguh..inshaALLAh  ALLAh tolong aku..




ya ALLAh mimpi itu buat jiwa aku gelora, melonjak dan terbenam...dan akhirnya..perlukah aku kuburkan?
oh tuhan ,,aku sakit..sungguh sakit...:(



No comments: