ruang2 kehidupan..


salam wbt..

dengan nama ALLAH yg maha mengetahui...

perjalanan yg aku pilih..
saat itu aku rasakan aku telah melakukan kesalahan yg terbesar dlm hidup aku...
y u choose medic???
rasa macam nak menangis,nak meraung,nak menjerit pada satu dunia...aku takut untuk berada di sini...aku x mampu nak faham apa yang aku baca...jauh sekali untuk mengingatinya..tp aku perlu...kalau tak...macam mana nak jd dr...cita2 yg ditanam sejk kecil lagi..
namun bila kita semakin matng..cita2 bukan la sesuatu yg mudah untuk dicapai..perlukan pengorbanan,ketabahan...dan kesediaan untuk melalui semuanya...

but dis journey is my fate...i cant to turn back now...coz i dont want to be a loser...

tp semua ini terlalu berat ...sehinggakan aku x rase ini adalah jalan yg sepatutnya....
selalunya..kepayahan dan kesukaran membuatkan kita berputus asa...merasakan keidupan ini menipu dan berlaku tidak adil kepada kita..
sampaikan kita rasa kan perjlanan hidup kita adalah yg terburuk abad ini...
tp ..inilah realiti..yg perlu kita hadapi tiap detik kita mahukan perubahn dalam kehidupan...
sama ada kita rela berasa susah untuk senang atau kta mahu besenang lenang untuk merasa susah...inilah persis kehidupan..

tp saat ini..aku bagaikan mendapat inspirasi semula...yg ingin aku kongsi...yg ingin aku tuliskan disini agar aku x kan lupa...
pasti setiap perjalanan hidup yg kita pilih ini ada permulaannya kan??
aku pilih untuk belajar perubatan...aku pilih untuk hidup dengan menyelami ilmu2 tentang manusia...aku pilih untuk menjadi dr suatu hari nanti...dan aku mulakan dengan bersusah payah di sekolah menengah..akhirnya apabila kejayaan aku perolehi,..aku mohon jpa..dan alhamdulillah aku gembira aku mendapat tawaran melanjutkan pelajaran dalm bidang yg aku mohon...
aku masih ingat hari temuduga yg penuh semangat ...hari itu ,aku rasakan ...biarla apa soalan sekalipun aku tetap dgn pilihanku..ingin jd dr yg berjaya suatu hari nnt...

"kenapa adik nk jd dr?'"soalan yg aku jangka...yg telah aku sediakan seribu satu skema jawapan...tp mungkin kerana terlalu nervous..."rrr...saya nak tolong orng...saya nak berkomunikasi dgn manusia...'' ..(....adoi ,,,ape aku merapu nie)...
"so ,y u x jd dj radio je..mcm farah fauzana'' ......dush3....terdiam aku...tp...aku balas dengan senyuman yg dibuat2....(ish pakcik nie....suka hati aku la....AKU NAK JADI DR GAK....!)

hebat semangat hari tue...kalau boleh dikaut semula semangat tue...aku akan framekan baik2 dalam sanubari..

perjalanan sebagai pelajar perubatan...walaupun bru tua2 jagung..benar3 melelahkan....tp aku x leh give up..dan akhirnya...aku temui juga aspirasi n inspirasi yg aku cari..
mungkin sekarang masih aku x dapat lihat hikmah nya .tp suatu hari nnt ak pasti dapat merasa perasaan yg sama dengan dia...perasaan apabila kita mula menghargai kehidupan bila kita terpaksa melihat pelbagai penderitaan dan kematian...bila saatnya kita tahu mengerti pengorbanan seorang ibu melahirkan anaknya...dan ketabahan seseorang untuk meneruskan kehidupan yg akan berakhir ....
aku pasti,,akan merasakan semuanya sekiranya..masih diberi peluang untuk ku olehnNya ....
walaupun aku sekadar membaca coretan dia tentang perjalannya sebagai pelajar perubatan..tp aku teringin sekali merasai kemanisan2 itu...walaupun aku sedar ada kepahitan di belakangnya...

tp ,itulah yg terbaik yg ALLAH jadikan untuk kita,
sekiranya kita mengharapkan kebaikan..pasti kemudaratan akan kita terima...kerana dlm setiap kesusahan ada kesenangangnya...hebat aturanNYA..

namun ,walau siapa pun kita...tak kisahlah belajar dan bekerja dlm bidang mana sekalipun...itu cumalah satu jalan yg boleh kita lihat dan nilai..namun jalan kehidupan yg sebenar..adalah sama untuk setiap insan ,tiada perbezaan bidang...mata pelajaran,pekerjaan..kerana jalan menuju ALLAH adalah satu...yg perlu kita rasai dan hargainya...dalam setiap detik kehidupan...malah ruang dan peluang kehidupan yang kita kecapi adalah semata3 untuk jalan ini...sedar atau tidak...kita perlu mengharunginya...persis kehidupan kita..

ALLAHUAKBAR...

No comments: